Musical instrument playing is a skill many people desire to acquire, and learners now have a wide variety of learning materials. However, their volume is enormous, and novice learners may easily get lost in which songs they should practice first. We develop Strummer: an interactive multimedial system for guitar practice. Strummer provide data-driven and personalized practice for learners in order to identify important and easy-to-learn chords and songs. This practice design is intended to encourage smooth skill transfers to songs that learners even have not seen. Our user study confirms the benefits and possible improvements of the Strummer system. In particular, participants expressed their positive impressions on lessons provided by the system.

楽器の演奏は多くの人が望むスキルであり,様々な練習方法や教材が考案されているが,その種類の多さゆえ初心者は何を練習すればよいのか迷いがちである.さらに独学では自分の演奏の可否を判断して修正することが難しく,これらはモチベーション低下につながる問題となっている.本稿では,データドリブンでインタラクティブなギターコード練習システム 「Strummer」 を提案する.Strummer システムの開発にあたり,コードラベルが付与された 727 曲分の楽曲データを解析し,コードの出現率と難易度を考慮した曲の重要性の尺度を新たに定義した.これをシステム中で用いることで,ユーザは簡単かつ重要な楽曲から練習が可能になる.さらに,本システムは音響信号解析によってユーザが正しいコードを弾いたのかを認識してフィードバックする機能を有しており,インタラクティブかつ段階的な練習を提供する.実験では 5 人のギター初心者に計 5 時間ずつ本システムを用いてギター練習をしてもらい,インタビューやアンケートを実施し,本システムの評価を行った.

Shunya Ariga, Masataka Goto, and Koji Yatani. Strummer: An Interactive Guitar Chord Practice System. In Proc. ICME 2017, pp. 1057-1062. (paper)
有賀竣哉,後藤真孝,矢谷浩司.「Strummer:インタラクティブなギターコード練習システム」第114回報処理学会音楽情報科学研究会,2017-MUS-114(24),1-6,2017年2月.(paper) 学生奨励賞受賞.平成29年度山下記念研究賞受賞.